De fiets en de trein

Karst Geurs, hoogleraar Transport Planning, Universiteit Twente

Karst Geurs, hoogleraar Transport Planning, Universiteit Twente

1

De fiets is van oudsher belangrijk in Nederland. Wat betekent de fiets voor ketenmobiliteit?

De fiets is in Nederland niet alleen als hoofdvervoerwijze populair maar ook als voortransportmiddel voor de trein. Zon 40% van de treinreizigers in Nederland gaat met de fiets naar het station. Het succes van treinstations is dus mede afhankelijk van de kwaliteit van voorzieningen voor de fiets.


 

2

Maar wat vinden deze fietsers nu belangrijk?

De Universiteit Twente heeft hier in de Zuidvleugel in samenwerking met Stedenbaan onderzoek naar gedaan. Zo’n 1500 inwoners van de Zuidvleugel hebben als onderdeel van het onderzoek een vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek blijkt dat fietsers bereid zijn om zo’n 3 kilometer naar het station te fietsen. Dit betekent dat ook woningbouw die wat verder van het station plaats vindt treinreizigers aan kan trekken. Verder blijkt de keuze voor de trein als hoofdvervoermiddel ook mede af te hangen van de kwaliteit van de fietsrit naar het station en de voorzieningen op het station.


 

3

Levert het verbeteren van fietsvoorzieningen meer treinreizigers op, en vergroot het daarmee de invloedssfeer van het station?

Uit het onderzoek blijkt dus dat verbetering van fietsroutes naar het station meer treinreizigers op kan leveren. Ook blijken treinreizigers gevoelig te zijn voor de prijs van fietsparkeren. NS voert op dit moment een proef uit bij enkele stations in Nederland waarbij treinreizigers, de eerste 24 uur gratis kunnen parkeren in bewaakte NS-fietsenstallingen. Een landelijke uitrol, die mogelijk gaat volgen, kan helpen om treingebruik te stimuleren.